Soroton Perlawanan Kelayakan Piala Dunia 2010

Perlawanan kelayakan Piala Dunia 2010 sudah berakhir. Di sini sedikit hal menarik untuk dikongsi bersama.

* Sebanyak 204 negara berusaha untuk bersaing ke Piala Dunia 2010, hanya 31 pasukan sahaja berjaya. Afrika Selatan, menjadi tuan rumah, layak secara langsung.
* Tidak ada kemunculan pertama dalam edisi Piala Dunia 2010 ini, semua negara yang memenuhi syarat telah layak sekurang-kurangnya sekali.
* Enam pasukan dengan pengalaman sekurang-kurangnya dua penampilan adalah: Korea Utara (terakhir layak pada tahun 1966), Honduras & New Zealand (1982), Greek (1994), Slovenia (2002) dan Ivory Coast (2006 ).
* Secara teknikal, sepatutnya Serbia (dulu Yugoslavia) dan Slovakia (dulu Czechoslovakia ) tampil pada final pertama Tapi mereka bermain di Piala Dunia pada masa lalu dengan nama lama mereka.
* Benua Afrika mempunyai empat wakil (daripada lima tiket) pada tahun 2006. Kali ini, semua pasukan yang layak terdiri dari pasukan yang berpengalaman. Menurut pendapat saya , Afrika Selatan dan Algeria perlu bekerja keras, kerana Ivory Coast, Cameroon, Ghana dan Nigeria mempunyai kesempatan baik melalui ke aksi knock-out.
* Korea Utara dan Korea Selatan akan tampil di final tahun depan bersama, ini pertama kali terjadi. Mudah-mudahan mereka tidak akan bertemu di quater final, dan jika salah satu kalah boleh mencetuskan perang.
* Sejak tahun 1958, Kesatuan Soviet layak untuk setiap final, kecuali 1974 dan 1978. Setelah pembubaran Kesatuan Soviet, negara-negara bekas Soviet, Rusia layak pada tahun 1994 dan 2002, dan Ukraine layak pada tahun 2006.
* Pada tahun 2010, Russia, Ukraine dan negara-negara bekas Soviet tidak akan bergabung dalam pesta bola sepak ini,sejak awal 1998.
* Negara Yugoslavia akan diwakili oleh dua negara bebas: Serbia dan Slovenia pada tahun 2010.
* Jiran mereka Bosnia-Herzegovina tidak boleh mengatasi Portugal di perlawanan terakhir.
* Menariknya, semua bekas juara: Brazil (5 kali juara), Itali (4), Jerman (3), Uruguay & Argentina (dua kali masing-masing) dan England & Perancis (sekali masing-masing) layak untuk tahun Piala Dunia 2010. Semuanya dengan kelayakan masing-masing, kecuali Perancis, Uruguay dan Argentina.
* Argentina layak pada akhir perlawanan, dengan mengalahkan Uruguay dalam perlawanan kumpulan akhir.Argentina layak pada kelompok keempat, layak secara automatik.
* Uruguay end up kelima dan perlu Playoff menentang Amerika Tengah- Costa Rica untuk layak. Mirip dengan apa yang telah berlaku pada tahun 2002 dan 2006.
* France berjuang lebih awal dan berjaya menyelinap masuk dengan mengalahkan Ireland dalam minit-minit terakhir perlawanan Playoff.
* Brazil belum pernah gagal ke Piala Dunia 2010.

0 comments:

Post a Comment